Waar moet ik op letten als ik ga trouwen?

Waar moet ik op letten als ik ga trouwen ?Trouwen

Waar moet je op letten als je gaat trouwen? Hier lees je er alles over. Van voorbereiding tot de brakke maar leuke eerste ochtend nadat je getrouwd bent :) Been there, done that !

Plan de bruiloft ruim
Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar het gebeurt vaak dat een bruidspaar achter de feiten aan loopt zodra er iets uitloopt. Plan zogenaamde buffers in, zodat je tussen bepaalde momenten even kunt relaxen. Je wilt toch niet rennend door de dag gaan?

Huur professionals
Misschien wel de meest belangrijke tip. Bezuinig niet op de vaklui die je inhuurt voor de foto’s, video, jurk, versiering, diner, feest, etc. Als je trouwt dan wil je natuurlijk dat alles goed verloopt. Een van de duurste en meest waardevolle dagen van jouw leven laat je niet aan het toeval over. Reserveer niet dat goedkope buffet zodat je weer wat tientjes hebt bespaard. Laat niet ome Henk de bruiloft vastleggen op film, maar boek een professional. Al is het maar voor een paar uurtjes. Beknibbel niet op de foto’s, want dat is het enige dat je over 10, 20, 50 jaar nog hebt om herinneringen op te halen. En je wil toch zeker wel de OHH’s en WOW’s horen als vrienden en familie het trouwalbum doorbladeren?

Niet alles zelf doen
Verdeel de taken tijdens de bruiloft. Ben je op meerdere locaties gedurende de dag? Laat dan op elke locatie iemand de leiding nemen. Bijv. meerdere ceremoniemeesters. Zo voorkom je dat men alle vragen gedurende de bruiloft aan jou stelt. Je bent tenslotte aan het trouwen en aan het feesten, en dan wil je niet gestoord worden voor kleine zaken die de ceremoniemeesters ook kunnen oplossen.

Communiceer
Soms weten bruidsgasten niet helemaal wat de bedoeling is. Zo ontstaan er tijdens de bruiloft weleens onhandige situaties. De gasten zijn op de verkeerde plek, of zijn te laat, of zijn passief op momenten waarop jullie eigenlijk vol enthousiasme onthaalt moeten worden. Bruiloftsgasten krijgen vooraf vaak niet meer informatie dan wat er in een standaard trouwkaart staat. Ze weten hoe laat je gaat trouwen en of ze zijn uitgenodigd voor de hele dag of deels. En daarom laten ze zich leiden door de menigte tijdens de bruiloft. Men weet vaak niet hoe lang iets duurt en wat er tussen de grote momenten gebeurt (ceremonie, diner, feest). Stuur bijvoorbeeld een Save The Date kaart lang voor de bruiloft om de dag aan te kondigen. Zo kunnen mensen rekening houden met jouw bruiloft als ze gaan plannen voor bijv. vakanties of business trips die naderhand niet meer verzet kunnen worden. Schrijf/druk/print het programma van jouw bruiloft (in beknopte versie) op een kaartje en leg het overal te grijp voor de gasten. ’s Ochtends bij de voorbereidingen, bij de ceremonie, bij de receptie, bij het feest. Zo weten alle arriverende gasten exact wat er te wachten staat.

Bellen
In de week voor de bruiloft ben je vast gezond nerveus. Logisch. Om niet alleen jezelf gerust te stellen, maar ook het bruidspersoneel in te lichten doe je er goed aan om alle belangrijke personen even te bellen voor een heads-up. Je denkt waarschijnlijk, ja maar ik heb per email alles al geregeld. Tuurlijk, maar bellen is persoonlijker en het is gewoon de meest duidelijke en praktische final check. Professionals vinden dit fijn ! Wie bel je en waarom? Voorbeelden: de taartenmaker, de bloemist, de visagist, de haarstylist, de trouwfotograaf, de videograaf, de trouwambtenaar, de trouwlocatie, de feestlocatie, de dinerlocatie. En noem maar op.

BABS
Oftewel de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Wist je dat je zelf bepaalt wie jouw ceremonie leidt? Je bent niet verplicht om een van de ambtenaren van jouw gemeente te kiezen. Er zijn talloze freelance BABS-en door heel Nederland die je kunt inhuren om van de trouwceremonie iets speciaals te maken. Deze mensen nemen vaak langer de tijd om met jullie kennis te maken voor de bruiloft. Ze weten vaak ook leuker te vertellen en letten meer op details dan de “standaard trouwambtenaar” van de gemeente.

Stomerij
Dit hoofdstuk is eigenlijk alleen maar praktisch. Na de bruiloft zul je erachter komen dat de onderkant van jouw trouwjurk vies is geworden. Ligt ook een beetje aan het seizoen en de locaties natuurlijk. Maar vaak wordt de gemiddelde trouwjurk vies omdat deze de hele tijd de grond raakt. Waarschijnlijk ga je vlak na het trouwen op huwelijksreis en regel je misschien nog wat af te ronden zaken die met de bruiloft hadden te maken. Zo ook het stomen van de trouwjurk. Plan dit vóór de bruiloft al. Maak een afspraak en regel iemand die jouw jurk direct na de bruiloft kan brengen als je bijv. zelf al op reis bent. Als je dit pas regelt wanneer je terugkomt van huwelijksreis dan hebben de vlekken al dagen soms zelfs weken kunnen inwerken en indrogen. Dat is niet handig.

Felicitaties
Een praktisch dingetje. Hoe organiseer je de felicitaties? Bedenk of je op 1 plek wilt gaan staan en de gasten een rij wilt laten vormen. Of wil je liever dat iedereen lekker socialized terwijl je op eigen initiatief iedereen langs gaat?

Feest
Hoe organiseer ik een knalfeest? Wat mij betreft heeft het vooral te maken met timing. Oja, en de nodige alcoholische drankjes ;) Ik zie veel knalfeesten maar helaas soms ook feesten die niet van de grond af komen. Hoe komt dat? Ik denk dat timing essentieel is. Bijv. wanneer je de avondgasten voor het eerst ziet en hoe. En wanneer er evt. “stukjes” of speeches zouden moeten plaatsvinden. En natuurlijk de openingsdans of iets dergelijks. Je moet het plannen zoals je wilt natuurlijk maar mijn inziens is de volgende planning de meest handige en tactvolle voor een knalfeest:

  • (avond)gasten arriveren
  • Bruidspaar maakt entree
  • Toost
  • Socializing en evt felicitaties
  • “Stukjes” of speeches
  • Start muziek en dansen
  • Openingsdans
  • Feesten

Soms zie je dat men start met de openingsdans en daarna aanstuurt om te feesten. Dat werkt meestal niet. Veel avondgasten zijn net gearriveerd, misschien van een lange autorit, en hebben net een slok koffie op. Je merkt dat deze bruiloftsgasten vaak niet meteen heftig aan de dans gaan kort nadat ze arriveren. Het klinkt wellicht wat stom, maar drank speelt vaak een rol om de boel aan de gang te krijgen. Of eigenlijk, om de gasten los te laten komen. Als mensen wat drankjes op hebben dan zijn ze nu eenmaal eerder geneigd om de voetjes van de vloer te gooien. Een speech middenin een feest is soms ook wat onhandig. Je legt dan feitelijk een dansende menigte stil en het is na de speech weer even spannend of men weer vrolijk verder gaat met feesten. Soms moet dat weer helemaal van vooraf aan op gang komen en dat is zonde.

Embrace the shit ;)
Wanneer is een bruiloft een succes en wanneer niet? Dat bepaal je voornamelijk zelf. Zie een bruiloft niet als een project vol met targets die gehaald moeten worden. Het is geen bedrijfsproject en het is geen kwestie van lukken of mislukken. Het is een kwestie van loslaten en genieten. Van elk moment, of er nu iets leuks of iets onhandigs gebeurt. Of het nu loopt zoals je had verwacht of niet. Geloof mij als ik zeg dat iedereen op jouw bruiloft graag zijn steentje wil bijdragen om jouw dag onvergetelijk te maken. Mensen willen helpen en het beste voor jou. Geef ze dan ook de ruimte en zit niet overal bovenop tijdens de bruiloft. Verdeel taken, delegeer en laat het los. In principe heb je vrijwel alles al gepland vooraf en is het slechts een kwestie van finetuning tijdens de dag. Daar heb je bijv. ceremoniemeesters voor. Misschien gebeurt niet alles zoals je had bedacht, dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat het dan verkeerd gaat. Trouwen loopt zoals het loopt en soms is het een verrassing. Geniet nou maar en laat de touwtjes vooral helemaal los. Je zult me nog dankbaar zijn ;)